de gloednieuwe

SCOTT SPARK 2022

De gloednieuwe SCOTT SPARK RC

De SCOTT Spark is absoluut één van de meest legendarische en succesvolste XC bikes ter wereld. Het Zwitserse topmerk SCOTT heeft haar opvolger aangekondigd: de SCOTT Spark 2022.

Vanaf medio augustus 2021 ook bij Herman beleef fietsen te zien in de showroom van het SCOTT Experience Center.

GEÏNTEGREERDE SCHOKDEMPERS

Een meer opvallende verandering is dat we zijn overgestapt op een frameplatform met een geïntegreerde schokdempers. Uniek in zijn soort, maar met veel voordelen.

Deze benadering stelt ons in staat om de kenmerken van de ophanging te verfijnen zonder in te boeten aan gewicht. Bij het werken met fietsen op dit niveau wordt het concept van marginale winsten vaak een steeds belangrijker begrip. Voor de optimale prestatie van een verende schokdemper moet de krachtoverbrenging zo direct mogelijk zijn. Wat we willen vermijden zijn alle inefficiënte richtingsbewegingen, met andere woorden, zijwaartse bewegingen (zijwaarts in de rijrichting) als de schok door zijn compressie gaat.

Met een geïntegreerde schokdemper kunnen we dit op verschillende manieren verbeteren. Ten eerste kan de frameconstructie rond de schokdemper en met de tapbevestiging worden ontworpen om veel stijver te zijn, waardoor beweging wordt verminderd en een efficiëntere krachtoverdracht wordt bevorderd. We kunnen ook veel grotere lagers toevoegen aan het draaipunt van de zitbuis, waardoor dit gebied verder wordt versterkt en onnodige bewegingen worden verminderd. Onze geïntegreerde ophangingstechnologie helpt ons ook om frames te ontwerpen met een lagere schokplaatsing, wat het zwaartepunt verlaagt. Als gevolg hiervan profiteert de fiets van een betere handling en een stabielere, vertrouwenwekkende rit voor de eindgebruiker.

Hoewel dit op zich misschien kleine verbeteringen lijken, resulteert de som van hun onderdelen in efficiëntere schokprestaties. Bovendien is de schokdemper volledig beschermd tegen vreemde elementen. Regenachtige wedstrijd? Geen probleem, ook dan blijft de schokdemper optimaal presteren.

Gepatenteerde technologie

Deze ophanging met enkelvoudig draaipunt is gebaseerd op onze gepatenteerde geïntegreerde ophangingstechnologie.

Als we door het frame kijken, zien we dat terwijl het achterwiel door de bewegingen gaat, onze gepatenteerde interne link de schok comprimeert.

Rebound, compressie of schokdruk aanpassen

Toegang tot de schokbreker via het trapasgebied wordt eenvoudig gemaakt door middel van een luik. Dit maakt het gemakkelijk om rebound, compressie, schokdruk aan te passen en voor het installeren of vervangen van de kabel voor het TwinLoc Suspension System.

Demper instellen

De demper instellen is ook eenvoudig, omdat je kunt zien welke handelingen je uitvoert via een indicator op een van de draaipunten. Wil je weten of je volledig geveerde reizen gebruikt? Kijk eens door een poort in de zitbuis waar je kunt zien waar je O-ring zit. Je kunt het eenvoudig weer naar beneden verplaatsen om het opnieuw in te stellen.

Schokbouten zijn van buitenaf goed bereikbaar. De Spark RC wordt geleverd met een Fox Nude- of een RockShox Nude-schokdemper, beide met 120 mm veerweg op het achterwiel en in combinatie met ons TwinLoc-ophangsysteem.





Sfeerimpressie SCOTT SPARK RC